Future Makkah! itulah gambaran beberapa buah projek mega suluruh Saudi yang menelan belanja melebihi SR100 Trillion. Antaranya adalah Projek Pembinaan Hotel Mewah Abraj al-Bait berhampiran Masjidil Haram, projek penempatan mewah serba esklusif di Jabal Khandama & Jabal Omar, projek Makkah Metro Line, iaitu sistem aliran keretapi laju yang pertama seumpamannya, projek Jama’an Al Kenani iaitu penempatan moden untuk jemaah di Mina seluas 2-20 juta meter persegi untuk menampung 10 juta jemaah menelan belanja SR40 trillion, Projek 'Makkah Expansion & Shades' iaitu pembesaran ruang Masjidil Haram dan membina payung gergasi di atasnya dan sebuah pembinaan sebuah menara 'gila', sebuah menara paling tinggi didunia dimana ketinggiannya menyamai 4 kali ganda KLCC.
Salah satu dari 5 projek Mega di Arab Saudi ini ialah Projek di Jabal Khandama, Makkah meliputi pembinaan 39 penempatan dan menara hotel berketinggian dari 20 hingga 48 tingkat. Apabila ia siap maka ia dapat menampung 45 ribu penduduk dan 150 ribu jemaah pada satu-satu masa. Keseluruhan projek berkeluasan 1.2 juta meter persegi. Benar, projek-projek ini akan memberi keselesaan kepada para jemah Haji yang saban tahun semakin meningkat bilangannya. Akan tetapi, dari satu sudut lain, ia memanifestasikan sebuah Hadis Nabi berkenaan Umat Akhir Zaman menunaikan Fardhu Haji. Dahulunya, sesiapa yang menunaikan rukun Islam ke-5 ini akan 'impress' dengan binaan Baitulallah akan tetapi kini, Abraj al-Bait telah mengambil hati para jemaah Haji masa Hadapan. Itulah cita-cita Dajjal melalui tenteranya, Golongan Islam Wahhabi.
(Sebuah peringatan kepada semua sebelum pergi menunaikan haji).
Semasa 14 Abad yang silam, Nabi Muhammad S.A.W telah mengungkapkan kejadian yang akan datang dalam sebuah hadis:
"Salah satu di antara tanda-tanda akhir zaman adalah perjalanan ibadah haji dilakukan untuk 'bertemasya', perniagaan, riya’ (pamer) atau mengemis."
“Akan tiba suatu masa di mana orang-orang kaya akan pergi haji untuk bertemasya, orang yang berpunya untuk kepentingan perniagaan, orang bijak untuk pamer dan orang miskin untuk mengemis”.
(Diriwayatkan oleh Anas r.a.)
Jabal Khandama, Makkah
Jabal Khandama, Makkah
Jama’an Al Kenani: Penempatan bertingkat di Arafah.
Makkah Metro Line dari Makkah-Jeddah-Madinah.
Jama’an Al Kenani: Penempatan bertingkat di Arafah & Makkah Metro Line.
Jama’an Al Kenani: Penempatan bertingkat di Arafah.
Makkah Metro Line dari Makkah-Jeddah-Madinah.
Projek Pembangunan Jabal Khandama, Makkah
Projek Pembangunan Jabal Omar, Makkah
Peta Makkah Metro Line.
Projek Pembangunan Jabal Omar, Makkah
Al Mashaar Makkah Metro Line dari Arafat ke Muzdalifa-Mina-Makkah sepanjang 18.1km menelan belanja SR6.65 billion.
Menara Jam & Hotel Abraj al-Bait.
Menara Jam & Hotel Abraj al-Bait.
Menara Jam Abraj al-Bait (595m) lebih tinggi dari Menara KLCC (452m).
Menara Jam Abraj al-Bait dari lantai Masjidil Haram.
Abraj al-Bait dilihat 'lebih gah' dari Baitulllah.
Menara Jam Abraj al-Bait dari pandangan udara.
Keluasan pembinaan Abraj al-Bait.
Jabal Khandama, Makkah
Kingdom Tower, Jeddah.
Kingdom Tower, Jeddah. lihatlah ketinggaan menara ini. menakutkan! ketinggiannya adalah 4 kali ganda KLCC.
Kingdom Tower. Inilah sebuah menara 'gila'. Ketinggian cukup untuk menggambarkan kegilaan untuk 'mencakar langit'.
Makkah Metro Line Station.
Gambaran keseluruhan Jabal Khandama, Makkah.
Pemandangan Jabal Omar, Makkah.
Pemandangan Udara Jabal Omar, Makkah.
Projek Makkah Expansion & Shades.
Makkah Expansion & Shades
1 ulasan:
belajar sejarah modernism, Makkah awalnya dulu adalah sebuah kerajaan yg menolak habis-habisan akan teknologi modern... hinggakan P.A system pon tak dibenarkan untuk melaungkan azan..
Alhamdulillah, hari ni, teknologi ini memberi kemudahan kepada para jemaah haji untuk menunaikannya..
Catat Ulasan