Selasa, 28 September 2010

TOGEH! TOGEH! Taugeh! Mai baca.. info penting....

Salam kengkawan.... Mula2 aku nak minta maaf la kat kengkawan semua kalo2 tak balas kunjungan ke blog tuk memburu nuff.... Bukan sombong atau lupa kengkawan, tapi sebab cacing memang bz minggu ni... Harap di maafkan ye.... Ha malam ni cacing nak kongsi satu info tentang Taugeh ni... Mesti ramai kat sini tau kat menatang tu... Terutama lelaki... Jom kite tgk ape yang cacing nak sampai kan.... Sebelum tu cacing amik info ni kat SINI....


Mesti ramai suka makan taugeh. nak pulak campur dlm char kuey teow.
hmmm rangup... tapi nak beli taugeh tu kene buat eksperimen dulu la.

beli sket, jgn makan dulu sebaliknya simpan dulu utk 3 hari. pastu cuba bau taugeh tu lepas 3 hari camane. dan kalau boleh jgn beli taugeh yg kaler putih berseri tu.

kepututsan yg mungkin boleh didapati...
lepas 3 hari bau taugeh tu hanching semacam.
bermakna taugeh tu disiram dgn urine aka air kencing.
dan air urine tu la jugak menyebabkan kaler putih berseri.
kalau nak tau taugeh keluaran bumiputera senang aje.
kaler dia mcm kekuningan sket dan cepat layu serta kurang rangup, sebabnya
langsung tak guna urine sebagai baja.

ni info dari pegawai opis aku yg pernah buat lawatan ke pusat2 penanaman
taugeh dibeberapa negeri tertentu yg diusahakan oleh cha ya nun alip.
siap terjumpa satu bilik khas simpan air kencing utk disiram pada pokok2
taugeh tu.

dan kenapa taugeh jodik mangsa?
sebabnya taugeh ni jenis pokok menyimpan air siraman bulat2 terus dlm
batangnya.
tak spt sayuran lain iaitu sayuran2 berdaun hijau yg mengalami fotosintesis
semasa proses
penyerapan baja atau dgn erti kata lainnya air siraman masuk ke tanah dulu
barulah akar menyerap dan proses fotosintesis berjalan utk penyerapan zat2
dari baja.

tak mcm taugeh dia serap terus ape yg kita siram sebab pertumbuhan
tumbesaran bukan secara fotosintesis.
tu sbbnya kalau simpan dlm masa 3 hari bau dia wangiiiiiii semacham...

so bagitau la kat sedara mara, kengkawan pasal nak mengenal taugeh2
hanching
dgn taugeh2 bumiputera.

5 ulasan:

belalang hijau berkata...

adik ipar belalang langsung x mkn taugeh sebab kes nih la...

mmg dgr jugak psl kes siram ngan air kencing tuh...tp x prnh amik serius...

pas nih kene lebih berhati2...

cacing berkata...

TU LA belalang... caing pun tak tau pasal ni... mujur terbaca semalam....

Wanzie berkata...

minum air sambil berlari...
air tumpah di atas serban...
kenapa wanzi menyepi diri...
sebab shoutmix dah kena ban...

teddyuna berkata...

wA.. seyes ouh.. x thu pon.. erk..;(

cacing berkata...

ala... takpe... cacing pun tak tau sebelum ni.... ;-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...