Rabu, 18 Mei 2011

Keburukan Tidur Lewat dan Bangun Lambat

Tidur yang nyenyak dan sempurna sangat penting. Jika kita tidak tidur dengan baik, racun dalam tubuh kita akan terkumpul dan ini akan mempengaruhi tahap kesihatan serta emosi kita.

Punca utama kerosakan hati adalah:

  1. Tidur terlalu lewat dan bangun lambat adalah penyebab utama
  2. Tidak buang air kecil di pagi hari.
  3. Terlalu banyak makan.
  4. Tidak mengambil sarapan.
  5. Mengambil terlalu banyak ubat-ubatan.
  6. Mengambil terlalu banyak bahan pengawet, aditif, pewarna makanan, dan perasa tiruan.
  7. Mengambil terlalu banyak makanan berminyak. Jangan mengambil terlalu banyak makanan berminyak walaupun makanan yang menggunakan minyak goreng terbaik seperti minyak zaitun. Elakkan mengambil makanan berminyak ketika anda dalam keadaan letih, kecuali ketika badan sedang dalam keadaan betul-betul fit.
  8. Mengambil terlalu banyak makanan juga boleh memberikan beban berlebihan kepada hati. Sayuran seeloknya harus dimakan mentah atau dimasak 3-5 bahagian sahaja. Sayuran yang dimasak harus dimakan dalam satu sajian dan tidak disimpan.

Kita harus mengamalkan gaya pemakanan yang sihat dalam kehidupan. Amalan pemakanan yang sihat sangat penting bagi memastika tubuh kita untuk menyerap dan menyingkirkan bahan kimia yang tidak diperlukan oleh tubuh.

sumber dari beautifulnara.com

Mari kita lihat bagaimana tubuh kita berfungsi


Malam (9pm - 11pm): adalah masa untuk menyahkan/membuang toxic chemicals (de- toxification) yang tidak diperlukan dari sistem antibodi (lymph nodes). Dalam waktu ini kita seharusnya dalam keadaan tenang dan suasara yang relaks seperti mendengar musik. Jika seorang surirumah dalam ketika ini masih menjalankan aktiviti hariannya seperti mencuci pinggan atau mengawasi anak-anak membuat kerja rumah, ini akan memberikan kesan negatif pada kesihatannya.

Malam di (11pm-1am): Proses de-toxification dalam hati, dan secara idealnya harus dilakukan dalam keadaan tidur nyenyak.

Tengah malam (1am - 3am): proses de-toxification di bahagian hempedu, idealnya juga dilakukan dalam keadaan tidur nyenyak.

Tengah malam (3am - 5am): proses de-toxification di bahagian paru-paru. Oleh kerana itulah kebiasaannya bagi yang sedang mengalammi batuk, ketika ini anda akan mengalami batuk yang sangat kuat. Memandangkan proses de-toxification telah sampai ke saluran pernafasan, kita tidak perlu mengambil ubat batuk ketika ini kerana ianya akan memnganggu proses pembuangan toksin tersebut.
  
Awal pagi (5am - 7am): proses de-toxification di bahagian usus besar, anda harus mengosongkan usus.

Pagi (7am - 9am): Penyerapan gizi pada usus kecil, kita harus sarapan pada masa ini. Kepada mereka yang sedang saki, sarapan harus lebih awal iaitu sebelum pukul 6:30 pagi. Makan pagi sebelum 7:30am sangat berguna bagi mereka yang ingin kekal cergas. Mereka yang tidak sarapan, mereka harus mengubah kebiasaan mereka. Namun jika anda terlewat mengambil sarapan sehingga pukul 9am-10am sekalipun, itu masih lebih bagus daripada tidak bersarapan sama sekali. Tidur lewat dan bangun terlalu lambat akan mengganggu proses membuang bahan kimia yang tidak diperlukan dalam tubuh.

Tengah malam sampai 4am juga adalah waktu untuk sumsum tulang menghasilkan darah.
Oleh kerana itu, dapatkan tidur yang sempurna dan jangan tidur terlalu lewat.
Sharing Is Caring~!
Sumber sini

23 ulasan:

saya YANA berkata...

hah...!! Yana selalu tido lewat.. bangun pon lewat.. pastu tak sarapan.... huhu... makan lunch je tros...

Alin berkata...

alin pun selalu bgn lmbt. tQ 4 sharing :)

SRenungan berkata...

thank for sharing.. ;)

Liyana Zahim berkata...

Pehhhh.. Patotla salu skit ati.. Tdo lmbt upenye.. Eh... =D

Nens Collection berkata...

ni zaman tdo ms blajar2 dulu..skang dh kawen,keje n ade anak..tdo awl..bangun awal..kadang2 tdo lewat bangun kene awl jgakk...kadang2 dh tdo sdap..terbangun sbb anak nangis...bla..bla..bla...hahaha..byk btol citer pasal tdo nih..huhu

YOUsoF berkata...

Mekaseh sudi berkongsi ngan kami bro..




Paling lewat aku pernah tidur pukul 3 kot (waktu kerja la).


Tidur lama² pun kadang badan jadi letih ye tak..

Siti Aziz berkata...

perh..mmg selalu ler tidoq lewat time2 exam nie.. hu3...

safra berkata...

patutla saya cenderung untuk tido pukul 830 malam... heehehhehe!!!!!!


Buat RM1000 sambil facebooking

syrupmasin berkata...

lepas nih kene tido awal lahh..selalu tido pukol 3am..bagun dah matahari tinggi :D

Faezah Hannah Al Baj berkata...

oohhhh..baru tahu

ya sy ulat buku :p

Rozuan Ismail berkata...

YaAllah.tq sharing.rosak hati?wan dah la selalu amalkan.

iza berkata...

Assalam...
terima kasih atas info tu..
mmg selalu tidur lewat, esoknya lepas subuh sambung tidur lagi...
tak pun, kalau x tdo lepas subuh, kul 10-11, mesti ngantuk dan sambung tdo...

cikida berkata...

huuuu,,camne kalau susah nk tdo..but nice info..thnks sharing=)

ain dzaya berkata...

amalkan cara hidup yg sehat!
ngee~

missh chiorika berkata...

missh bangun lambat .
tido pon lambat -.-'
thanks 4 this info =)

Syazwani Jalal berkata...

baek pnye fakta

tapi mmng x elok tdo lmbt gn mkn lmbt

:D

miss nuratikah eika berkata...

wah..nice entryla..btw,eika suka tidor lambat taw tapi kena bangun awal -.-"

chegu abbas berkata...

sokong-sokng,,,,

emieysandra berkata...

nice sharing^^

aiex sepet berkata...

wahhhh...info bernas neh! (kata2 org yg selalu bangun lmbt haha)

mia.lia berkata...

thnks for sharing.. hikkkk.. byk makan ??? hehehehe

cik bunbun berkata...

huhu takotnye = sume symptom2 tu pernah dibuat. haha

SheyPull berkata...

patut la....asal pagi je nak berak...:P



JOM singgah blog saya nak... Thesis sudah siap...hehehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...